اداره کل هواشناسی مازندران میزبان برگزاری همایش جوانی جمعیت شد.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، همایش جوانی جمعیت و آیین واگذاری ۱۵۴ قطعه زمین به خانواده های مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ا حضور سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران، روح الله سلگی معاون سیاسی امنیتی استانداری ، دکتر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار و کمال علیپور خنکداری، نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیران کل برخی دستگاهای اجرایی و خانواده های مدعو  در سالن اجتماعات اداره کل هواشناسی برگزار شد.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران  ضمن تقدیر از هواشناسی استان بابت میزبانی این همایش گفت: موضوع فرهنگی یکی از مولفه های مؤثر و اصلی در نرخ پائین جمعیت استان است اظهار داشت: مشوق‌هایی که برای  سند اجرایی حمایت از خانواده در نظر گرفته شده باید عملیاتی شود.

وی با بیان این که مشکلات فرهنگی عامل اصلی پیری جمعیت و کاهش نرخ موالید در مازندران است، اظهار داشت: امروز طبق بررسی های صورت گرفته، عامل کاهش جمعیت و ازدواج و افزایش طلاق ناشی از مسایل فرهنگی است.

آمارهای ثبت احوال در ارتباط با جمعیت سه‌ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت.

کاهش قابل توجه موالید و فرزندآوری در مازندران و رسیدن نرخ رشد به ۱.۲ درصد طی یک دوره ۶ ساله در حالی است که میانگین نرخ باروری در کشور بیشتر از ۲ است و در واقع نرخ باروری در مازندران به نصف میانگین کشوری رسیده است.

میزان باروری عمومی هم در استان در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰ در یک‌هزار تولد برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند، رسید در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ طبق آمار ثبت احوال ۵۰ در یک‌هزار تولد بود.

در این همایش علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز با تاکید بر واگذاری زمین رایگان به خانواده های دارای سه فرزند در همایش جوانی جمعیت استان مازندران گفت: واگذاری ۱۵۴ قطعه زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند که هر کدام یک قطعه زمین  به مساحت ۲۰۰ مترمربع رایگان واگذار شد.و ثبت نام ۱۳۰۰ خانوار مازندرانی دارای سه فرزند برای دریافت زمین طرح جوانی جمعیت از اقدامات انجام شده می باشد.