رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی مازندران گفت: میانگین بارش از اردیبهشت تا نیمه مرداد ۱۴۰۲ در محدوده نرمال پیش­ بینی می ­شود.

 به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، محمدعلی ملکی رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی استان در گفتگو با روابط عمومی گفت: براساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش از اردیبهشت تا نیمه مرداد ۱۴۰۲ در محدوده نرمال پیش ­بینی می ­شود.

ملکی در خصوص وضعیت دما و بی هنجاری های ماهانه میانگین دمایی استان گفت: میانگین دما از اردیبهشت تا نیمه خرداد در محدوده نرمال، از نیمه خرداد تا نیمه مرداد در نیمه شرقی استان در محدوده نرمال و در نیمه غربی استان تا ۱ درجه بیشتر از نرمال پیش­ بینی می­ شود.

ملکی در ادامه افزود: پیش ­بینی نابهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیلی سطحhp۵۰۰ و فشار سطح متوسط دریا در دوره های اردیبهشت تا تیر و خرداد تا مرداد در شکل۳ بر مبنای مدل GloSea5 آورده شده است. نابهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیلی سطح میانی جو طی اردیبهشت تا تیر به طور میانگین مثبت (دوره پایه ۲۰۱۶-۱۹۹۳ ) می­ باشد. با این حال ارتفاع ژئوپتانسیلی سطح میانی جو با لحاظ اثر پدیده گرمایش جهانی، در حوضه اقیانوس اطلس، مدیترانه و حوضه شمالی دریای خزر نرمال برآورد می­شود اما نیمه غربی اروپا با نابهنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیلی(بندال) روبرو است. طی این دوره، فشار سطح متوسط دریا روی شمال آفریقا، حوضه مدیترانه و فلات ایران در محدوده نرمال با گرایش به نابهنجاری منفی برآورد می ­شود. این الگو بستر مناسبی برای عبور سامانه­های جوی از روی ایران و منطقه را فراهم می­ کند.

رئیس گروه تحقیقات کاربردی هواشناسی مازندران در پایان گفت: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد.

همچنین میانگین صحت پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور تا ۷۰  درصد بوده و صحت پیش بینی بارش در ماه­های گرم کمتر از ماه­های سرد سال است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *