به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، نشست تخصصی حکمرانی آب، چالش‌ها و الزامات استان مازندران با همکاری استانداری و حضور مسئولین استانی، اساتید، فعالین مردم نهاد، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان ، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲در سالن کنفرانس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی برگزار گردید.

در این نشست محمدرضا رضوی مدیر کل هواشناسی استان با بیان اینکه مسائل آب وهوایی از شرایط خاص خود برخوردار است، تصریح کرد: مهمترین چالش فعلی استان،  بحران آب و خشکسالی است.

رضوی با نگرانی از وضعیت منابع ذخیره آب در استان،  اضافه کرد: خیلی از آب‌بندان‌ها به‌ویژه در مناطق غرب استان از بین رفت و مناطق شرق تا مرکز استان تحت تأثیر خشکسالی شدید تا بسیار شدید قرارگرفته است که این موضوع ما را نگران کرده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران احتمال تکرار سیل های یخچالی در برخی نقاط استان را تایید کرد و در ادامه گفت: افزایش دمای هوا طی سال‌های اخیر فقط در مناطق جلگه‌ای رخ نداده و در مناطق کوهستانی و مرتفع نیز مردم شاهد این افزایش دما هستیم و طبیعی است که در چنین شرایطی سرعت ذوب برف‌ها و یخچال‌های طبیعی بیشتر می‌شود و احتمال وقوع سیلاب‌های یخچالی افزایش می‌یابد که نمونه بارز آن سیلاب دلیر چالوس در مرداد ماه سال گذشته است که همراه با خسارات جانی و مالی بوده است.

وی تصریح کرد: در گذشته می‌توانستیم برای تامین نیاز آبی متکی به آب ناشی از ذوب شدن برف‌ها در اواخر بهار و تابستان باشیم ولی اکنون بحث گرمایش و تغییر اقلیم موجب تشدید ذوب برف‌ها شده؛ به‌طوری‌که آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها حتی در فصل بهار نمی‌ماند، چه برسد برای تابستان!!

کاهش بارندگی و تغییر الگوی بارش، کم شدن دبی آب رودخانه‌ها، پایین رفتن ایستایی آب های زیر زمینی و پیش روی جبهه آب شور به جبهه آب شیرین در سواحل نشانه های پیش روی خشکسالی در استان مازندران است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم احیا آب‌بندان‌ها در پایین دست است که عملا این کار هم مقدور نیست، بیان کرد: خشکسالی در مازندران از این پس تداوم خواهد داشت؛ حتی اگر یک سال ترسالی داشته باشیم نمی‌تواند جبران انباشت خشکسالی را داشته باشد و آن هم  خسارتش بیشتر از استفاده‌اش است؛ به‌این دلیل که امکان نگهداشت آب را نداشتیم.

رضوی در ادامه اظهارداشت: تصور همه از مازندران این است که استانی پُرباران بوده ولی برعکس تلفیق جلگه و کوهستان در غرب استان بارش بیشتر را فراهم آورده است ولی  برنامه ایی برای ذخیره آب نداریم.

لازم به ذکر است در ادامه این نشست، دکتر مرادی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ، مدیر آب و فاضلاب و معاون شرکت آب منطقه ای استان به ارائه گزارش از شرایط آبی کشور و استان مازندران پرداختند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *