نشست استاندار مازندران با هواشناسی با هدف پیش بینی اقلیم آینده استان در محل اداره کل هواشناسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، روز چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲ نشستی با حضور سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران، روح الله سلگی معاون سیاسی امنیتی استانداری ، دکتر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار و کمال علیپور خنکداری، نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، علی دیوسالار مدیرکل راه و شهرسازی استان، با توجه به کاهش بارندگی ها، انباشت خشکسالی و افزایش مساحت خشکسالی ها، موضوع  پیش بینی اقلیم آینده استان که با ارائه این پیش بینی ها به مدیران استانی می توان تصمیم گیری درستی در حوزه های مختلف کشاورزی ، منابع آب و .. اتخاذ کرد، بحث و بررسی شد.

سید محمدرضا رضوی در این نشست با اشاره به آمارهای مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: که درصد مساحت تحت تاثیر خشکسالی براساس شاخص SPEI دوره یکساله تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲، حدود ۶۷ درصد از مجموع مساحت مازندران تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۷.۷ درصد در معرض خشکسالی شدید، ۹.۴ درصد خشکسالی متوسط، ۳.۷ درصد در معرض خشکسالی خفیف و ۲.۲ درصد نیز در حد نرمال است.

همچنین طبق گزارش این مرکز، در سطح حوزه آبریز اصلی دریای مازندران ۵۶.۲ درصد از مجموع مساحت در معرض خشکسالی بسیار شدید، ۲۰.۶درصد در خشکسالی شدید، ۹.۴ درصد خشکسالی متوسط، ۵.۸ درصد خشکسالی خفیف و ۶.۷ درصد نیز در محدوده نرمال قرار دارد.

استاندار مازندران بر لزوم استفاده از فناوری های نوین برای مقابله با پدیده خشکسالی در مازندران تاکید کرد و خاطرنشان کرد: طرح های زیربنایی مهمی در راستای مدیریت منابع آب در مازندران در دست اقدام و یا تهیه است که باید با بسیح امکانات آنها را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به کاهش بارش باران در فصل زراعی جاری، اظهار داشت: مدیریت صحیح منابع آبی در راستای ذخیره سازی آب باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

استاندار مازندران با اشاره به فقر این استان در مهار آب‌های سطحی در مقایسه با میانگین کشوری، بر لزوم سرمایه گذاری صحیح و اصولی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی تاکید کرد و گفت که با توجه به طرح های در دست اقدام و سرمایه گذای اصولی در این بخش، در یک برنامه ریزی دراز مدت، میزان جمع آوری آب‌های سطحی در این استان افزایش خواهد یافت.

استاندار مازندران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مقابله با بروز پدیده خشکسالی و تامین آب مورد نیاز کشاورزان مازندران گفت که تاکنون نسبت به بارورسازی ابرها اقداماتی انجام شده که نتیجه بخش بوده است که این اقدام در ادامه بر حسب نیاز استان باید اجرایی شود.

رضوی در پایان  آمادگی خود را جهت هر گونه همکاری در خصوص بارورسازی ابرها که به دستگاههای ذیربط استان و هم استانی های عزیزکمک خواهد کرد، اعلام نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *