گزارش هواشناسی استان در تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران در راستای سیاست گذاری و توسعه کشاورزی و حفاظت منابع آب استان بسیار تاثیرگذارمی باشد.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، نشست شورای سیاستگذاری و توسعه کشاورزی و ستاد حفاظت از منابع آب شهرستان ساری در روستای ماهفروجک بخش مرکزی ساری با حضور فرماندار، معاونین فرماندار، بخشداران و روسای ادارات شهرستان ساری برگزار شد.

در این نشست محمد علی نوبخت  فرماندار ساری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۲۰۰شهید شهرستان ساری و با تاکید بر اراده شکست ناپذیر مسلمانان فلسطینی و محکوم کردن جنایات رژیم غاصب و کودک‌کش صهیونیستی گفت: بدنبال ایجاد توسعه کشت گلخانه ایِ دانش بنیان در حوزه‌های مختلف کشاورزی در شهرستان ساری هستیم.

نوبخت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه ای(حفظه الله تعالی) که کشاورزی را محور توسعه ایران اسلامی دانستند اظهار کرد:دولت مردمی سیزدهم با رویکرد جهادی و در میدان، بدنبال مدیریت صحیح منابع آبی، امنیت غذایی و شکوفایی اقتصاد روستا است.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد : نظر کارشناسی و گزارش هواشناسی استان در تصمیم گیری و برنامه ریزی مدیران در راستای سیاست گذاری و توسعه کشاورزی و حفاظت منابع آب استان بسیار تاثیرگذار و حائز اهمیت است.

در این نشست محمد علی ملکی  رئیس گروه توسعه هواشناسی کاربردی نماینده هواشناسی مازندران ضمن ارائه گزارش وضعیت جوی پیش رو، پیش بینی فصلی و گزارش بارش سال زراعی گذشته و ۲۵ روز اخیر در ادامه اضافه نمود با توجه به اینکه بارش ها در سال زراعی گذشته در کشور و استان مازندران مطلوب نبوده و در مقایسه با بارش های بلندمدت با کاهش بارش مواجه بوده ایم و خشکسالی های انباشته در شرق، مرکز و ارتفاعات غرب استان در محدوده شدید تا بسیار شدید بوده، که سال زراعی جاری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد همچنین بارش های شهرستان های مجاور شهرستان ساری و استان سمنان ، استان جنوبی مجاور شهرستان ساری بین ۴۰ تا ۶۵ درصد کاهش بارش در سال زراعی گذشته تجربه کرده اند.

با توجه به پیش بینی فصلی که توسط پژوهشکده اقلیم شناسی هواشناسی کشور صادر شده برای ۴ ماه آینده بارش های مازندران در محدوده نرمال تا بیش از آن و دمای استان در محدوده نرمال تا کمی بیش از نرمال پیش بینی شده است، که برای نگهداشت بارش ها و نزولات جوی جامد که در اثر افزایش دما به صورت رواناب وارد حوضه آبریز و رودخانه ها خواهد شد باید تمهیدات مدیریتی لازم صورت پذیرد. بارش های ۲۵ روز اخیر در سال زراعی جاری استان مازندران ۷۲ میلی متر بوده و نسبت به دوره آماری که ۵۱ میلی متر حدود ۴۱ درصد افزایش داشته، طی این مدت بارش شهرستان ساری ۷۶ میلی متر بوده و نسبت به دوره آماری که ۴۶ میلی متر حدود ۶۵ درصد افزایش داشته است که این بارش ها با توجه به پیش بینی فصلی صادر شده طی ماه های آینده ادامه خواهد داشت  .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *