بهزادی گفت: میانگین بارش از نیمه خرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۳ در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال پیش­ بینی می­ شود.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، هوشنگ بهزادی سرپرست هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری ها و اصحاب رسانه درباره وضعیت بارش‌ها و تغییرات آن در طی ماه خرداد تا نیمه اول شهریورماه۱۴۰۳ اظهار داشت: براساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، مطابق شکل۱، میانگین بارش از نیمه خرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۳ در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال پیش ­بینی می­ شود.
بهزادی در خصوص وضعیت دما و بی هنجاری های ماهانه میانگین دمایی استان گفت: مطابق شکل۲، میانگین دمای هوا از نیمه خرداد تا نیمه شهریور ۱۴۰۳ حدود ۰.۵ تا ۱ درجه بیش از نرمال پیش­ بینی می ­شود.
وی در ادامه افزود: طی خرداد تا تیر۱۴۰۳(ژوئن تا ژوئیه ۲۰۲۴) نابهنجاری منفی ارتفاع ژئوپتانسیلی سطح میانی جو (hPa 500) بر روی نیمکره شمالی پیش‌بینی نشده است. بیشترین نابهنجاری مثبت برای ماه ژوئن (خرداد) در شمال اروپا، شرق اقیانوس اطلس شمالی، جنوب آسیا(از جمله ایران) و آفریقا دیده می‌شود که با نا‌بهنجاری مثبت فشار سطح متوسط دریا به ویژه در روی اروپا هماهنگ است و کمترین نابهنجاری مثبت برای شرق روسیه و قزاقستان پیش‌بینی شده است. چنین شرایطی نشان از افزایش پایداری هوا، افزایش دما و بلاکینگ دارد. لذا تا پایان تابستان، احتمالا خرداد بیشترین نابهجاری مثبت دما را تجربه خواهد کرد.
بهزادی تصریح نمود: میانگین صحت پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور تا ۷۰ درصد بوده و در ماه­های گرم صحت پیش بینی کمتر از ماه­های سرد سال است. باید توجه شود خروجی مدل­ها برای مناطق ساحلی خزر از دقت کمتری برخوردار است.
سرپرست هواشناسی مازندران در پایان گفت: با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *