مدیر کل هواشناسی مازندران با حضور در برنامه زنده تلویزیونی “کارنامه” که از شبکه استانی طبرستان پخش شد، به تشریح خدمات هواشناسی و اهمیت این سازمان پرداختند.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی استان مازندران، محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی استان، روز چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲  ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۵۰ دقیقه میهمان برنامه تلویزیونی “کارنامه” که به صورت زنده از شبکه استانی طبرستان پخش شد، ضمن برشمردن مجموعه وظایف هواشناسی در بخش های مختلف آن، از توسعه و گسترش شبکه ایستگاهی سینوپتیک و خودکار، تا استفاده از ابزارهای سنجش نوین هواشناسی مانند بویه ها و رادار هواشناسی و اهمیت ساخت و بهره برداری از چند ایستگاه جدید در سال گذشته و جاری توضیح داد.

رضوی در ادامه گفت: با توجه به اهمیت فعالیت‌های صیادان و حضور گردشگران در دریای خزر، نقش ایستگاه های هواشناسی دریایی برای اندازه‌گیری پارامترهای هواشناسی و رصد وضعیت دریا را تاکید داشت.

وی افزود: باتوجه به اهمیت محور مواصلاتی هراز و عدم وجود ایستگاه هواشناسی در این محور کوهستانی، از آمل تا امامزاده هاشم، “ایستگاه هواشناسی سینوپتیک تکمیلی جاده‌ای رینه و پایش قله دماوند” را راه‌اندازی نمودیم که هم وضعیت جوی جاده‌ای هراز و هم وضعیت جوی کوهپایه تا قله دماوند را پایش کند.

این مسئول با اشاره به رویکرد اخیر سازمان هواشناسی کشور که رفتن به سمت خودکارسازی ایستگاه‌های هواشناسی می‌باشد، گفت: این امر می تواند داده های هواشناسی را  با دقت، صحت و سرعت بیشتر به دست کاربران برساند.

رضوی در ادامه افزود: پیش بینی هواشناسی علمی مبتنی بر قوانین فیزیک و معادلات پیچیده ریاضی می‌باشد که با حل معادلات ارائه پیش‌بینی‌های دقیق مکانی و زمانی میسر خواهد بود. هواشناسی مازندران نیز با استفاده از تکنولوژی و ادوات نوین، نیروی انسانی متخصص و متعهد توانسته است پیش بینی های دقیقی را در حوزه‌های کشاورزی، راه ، دریایی، هوایی و …. به کاربران ارائه دهد که افزایش اعتمادکاربران حاصل آن بوده است.

رضوی ضمن تشریح تهک، عنوان کرد: با کاربردی نمودن اطلاعات هواشناسی با استفاده از نیازسنجی اصناف و ارگان‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی و شیلات و دریانوردی که در این استان فعالیت گسترده تری دارند، توسعه و گسترش روش های اطلاع رسانی به هنگام به مردم و مسئولین به طرق مختلف در این برنامه توضیح داده شد.

رضوی با تشریح علت وقوع سیل در مازندران، اظهار داشت: وی با بیان اینکه با توجه به تغییر اقلیم در جهان و منطقه، میزان خسارات ناشی از خشکسالی و سیلاب در کشور در حال افزایش است.

رضوی اضافه کرد: علت اصلی وقوع سیل اخیر، تصرف در حریم و بستر رودخانه ها، ساخت و ساز بی‌رویه و توسعه فعالیت‌های عمرانی در مجاورت آبراهه‌ها و و حتی برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه، وضعیت پوشش گیاهی، تغییر اراضی در بستر و حریم رودخانه ها و شدت بالای بارندگی می باشد.

رضوی در ادامه اظهار داشت: هواشناسی سازمانی بدون مرز است که با یک زبان مشترک در تمام دنیا برای حفظ جان و مال مردم از گزند پدیده‌های مخرب جوی تلاش می‌کند.

مدیر کل هواشناسی مازندران یکی از عوامل پیشرفت هواشناسی در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه را خودباوری و عدم وابستگی قلمداد نمود و افزود: در بحران های مختلف می‌توان با تکیه بر توانمندی های داخلی، اهداف و مأموریت های سازمانی را به نحو احسن پوشش داد.

رضوی در پایان ضمن تشکر از تمامی کارکنان هواشناسی استان در امر خدمت رسانی، از مردم فهیم استان خواست برای جلوگیری از انتشار اخبار کذب، پیش بینی ها را حتما از طریق کانال های رسمی هواشناسی دنبال کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *