حضور مدیر کل هواشناسی استان در برنامه زنده تلویزونی سیمای مرکز مازندران

سید محمدرضا رضوی مدیر کل هواشناسی استان در برنامه زنده تلویزیونی«خبر ۲۰:۴۵» و «پنجره» صدا و سیمای مرکز مازندران حضور یافت.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، سید محمدرضا رضوی مدیر کل هواشناسی استان در برنامه زنده تلویزیونی «خبر ۲۰:۴۵» و «پنجره» صدا و سیمای مرکز مازندران حضور یافت و در خصوص ورود سامانه های بارشی به استان و نوع واکنش به هشدارها و میزان بارش­ها و رخداد سیل اخیر در مازندران مطالبی را ارائه داشتند.

مدیر کل هواشناسی مازندران درباره رنگ‌بندی اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی توضیح داد: پیش از این ما تمام هشدارهای خود را در قالب اطلاعیه و اخطاریه صادر می‌کردیم ولی درحال حاضر کشورهای پیشرفته دنیا برای درجه‌بندی بحران‌های هواشناسی به سمت سطوح هشدار حرکت کرده‌اند که این سطوح رنگ‌بندی خاص خود را دارد.

مدیرکل هواشناسی با اشاره به اینکه رنگ‌بندی‌ هشدارها به دستگاه‌های مختلف و حتی مردم کمک خواهد کرد که اقدامات مناسبی پیش‌ از وقوع بحران انجام دهند، تصریح کرد: رنگ‌بندی هشدارها ترکیبی از احتمال وقوع یک پدیده هواشناسی و میزان خسارت آن است. درحال حاضر اگر پدیده‌ای‌ داشته باشیم که خطر و خسارتی به دنبال نداشته باشد و صرفا یک پدیده جوی معمولی باشد درهیچ کدام از دسته‌بندی‌های هشدار قرارنمی‌گیرند و تنها در پیش‌بینی‌های روزانه هواشناسی به آن‌ها اشاره خواهد شد.

رضوی ادامه داد: زمانی که هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. هشدار زرد رنگ برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، داشته باشند. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد دارد، تصریح کرد: دراین نوع از هشدار پیش‌بینی می‌شودکه پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی رنگ جهت آماده ‌باش دستگاه‌های مسئول برای مواجهه با یک پدیده خسارت‌زا صادرمی‌شود.

رضوی در ادامه هشدار قرمز رنگ را بالاترین سطح هشدار معرفی کرد و گفت: یک پدیده جوی می‌تواند خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کنیم که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند. با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کنید. این احتمال وجود دارد که با اختلال قابل توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تأمین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو شوید.

باید ازمسافرت وحضور در مناطق پر خطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیروهای امدادی و مقامات محلی پیروی شود.

 

مسئولین باید تمهیدات لازم را به منظور جلوگیری از خسارت انجام بدهند. این اقدامات شامل مدیریت سدها، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی، تمهیدات راهداری و … می باشد.

رضوی با تشریح علت وقوع سیل اخیر در چند شهر مازندران، اظهار داشت: وی با بیان اینکه با توجه به تغییر اقلیم در جهان و منطقه، میزان خسارات ناشی از خشکسالی و سیلاب در کشور در حال افزایش است.

رضوی اضافه کرد: علت اصلی وقوع سیل اخیر، تصرف در حریم و بستر رودخانه ها، وضعیت پوشش گیاهی، تغییر اراضی در بستر و حریم رودخانه ها و شدت بالای بارندگی بوده است.

وی در ادامه گفت: عوامل بسیار مهمی در ایجاد سیل دخیل هستند که یکی از آن‌ها تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها، ساخت و ساز بی‌رویه و توسعه فعالیت‌های عمرانی در مجاورت آبراهه‌ها و و حتی برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه سبب تشدید جریان سیل می‌شود و در میزان مخاطرات حاصل از سیل تاثیرگذار است.

این ساخت و سازها موجب بسته شدن مسیرهای عبور سیلاب در مناطق شهری می‌شود و افزایش روزافزون جمعیت جهان و توسعه سریع زندگی شهری و روستایی در حوضه‌های آبریز و اراضی حاشیه رودخانه‌ها و دخالت‌های بشری دررودخانه‌ها برهم خوردن تعادل این اکوسیستم‌های آبی و در نتیجه تغییر پتانسیل انتقال جریان و رسوب را در پی دارد.

مدیرکل هواشناسی استان اظهار داشت: تنه درختان و خاشاکی که سیلاب به همراه می آورد در پشت سازه هایی مانند پل ها، جمع شده و باعث انحراف مسیر آب می شود و در نتیجه خسارات سنگینی رخ می دهد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *