سرپرست اداره کل هواشناسی مازندران با بیان اینکه تغییر اقلیم ، وقوع حوادث غیر طبیعی را در استان افزایش داده است ، گفت : افزایش حدود ۲ درجه ای اما علاوه بر کاهش منابع آبی ، خطر ریزگرد و گردو غبار ، آتش سوزی و سیلاب را دو چندان کرد.

به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران ، هوشنگ بهزادی در جلسه ستاد مدیریت بحران مازندران گفت: طبق پیش بینی هواشناسی در سال آبی جاری ( مهر ماه سال گذشته تا کنون ) متوسط بارندگی در حد نرمال و بالاتر از نرمال بوده است.

وی در عین حال تصریح کرد: متوسط بارش در شهرستان های رامسر ،نوشهر، آمل ،بابلسر ، سوادکوه و بهشهر نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته کمتر از نرمال بوده است.

سرپرست هواشناسی مازندران با توضیح این که تامین منابع آبی کشاورزی استان با افزایش دما ۲ درجه در سال آبی جاری به خطر افتاده است ، ادامه داد: طبق پیش بینی متوسط دمای هوا از امروز تا اواسط شهریور امسال بارندگی در حد نرمال ولی افزایش دمای هوا تا یک درجه دور از انتظار نیست.

وی با اظهار این که تغییرات اقلیمی مازندران سبب شد تا این خطه شمالی هم از بلیه ریزگرد و گرد و غبار برخوردار شود، تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی ریزگرد ها ،کاهش ۱۱۵ سانتیمتری آب دریای خزر و پسروی آب است.

بهزادی با ذکر این نکته که وضعیت اقلیمی آب و هوای مازندران در معرض خطر قرار گرفته است و خطر اقلیمی پسروی آب دریای خزر در استان بسیار جدی است، گفت: خطر آتش سوزی جنگل و مرتع ناشی از پدیده جوی در مازندران نیز باید بسیار جدی گرفته شود.

وی گفت: تاکید می کنم پدیده آتش سوزی جنگل و مرتع شمال ایران پدیده جوی جدی ناشی از تغییرات اقلیمی است.

بهزادی در ادامه افزود: اکنون پیش بینی هفتگی در مازندران بالای ۹۵ درصد صحیح است.

سرپرست اداره کل هواشناسی مازندران درباره رنگ‌بندی اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی توضیح داد: پیش از این ما تمام هشدارهای خود را در قالب اطلاعیه و اخطاریه صادر می‌کردیم ولی درحال حاضر کشورهای پیشرفته دنیا برای درجه‌بندی بحران‌های هواشناسی به سمت سطوح هشدار حرکت کرده‌اند که این سطوح رنگ‌بندی خاص خود را دارد.

هوشنگ بهزادی با اشاره به اینکه رنگ‌بندی‌ هشدارها به دستگاه‌های مختلف و حتی مردم کمک خواهد کرد که اقدامات مناسبی پیش‌ از وقوع بحران انجام دهند، تصریح کرد: رنگ‌بندی هشدارها ترکیبی از احتمال وقوع یک پدیده هواشناسی و میزان خسارت آن است. درحال حاضر اگر پدیده‌ای‌ داشته باشیم که خطر و خسارتی به دنبال نداشته باشد و صرفا یک پدیده جوی معمولی باشد درهیچ کدام از دسته‌بندی‌های هشدار قرارنمی‌گیرند و تنها در پیش‌بینی‌های روزانه هواشناسی به آنها اشاره خواهد شد.

بهزادی ادامه داد: زمانی که هواشناسی هشدار زرد رنگ صادر می‌کند به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. هشدار زرد رنگ برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، داشته باشند. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد دارد، تصریح کرد: دراین نوع از هشدار پیش‌بینی می‌شودکه پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی رنگ جهت آماده ‌باش دستگاه‌های مسئول برای مواجهه با یک پدیده خسارت‌زا صادرمی‌شود.

بهزادی در ادامه هشدار قرمز رنگ را بالاترین سطح هشدار معرفی کرد و گفت: یک پدیده جوی می‌تواند خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کنیم که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند. با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کنید. این احتمال وجود دارد که با اختلال قابل توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تأمین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو شوید. باید ازمسافرت وحضور در مناطق پر خطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیروهای امدادی و مقامات محلی پیروی شود. مسئولین باید تمهیدات لازم را به منظور جلوگیری از خسارت انجام بدهند. این اقدامات شامل مدیریت سدها، لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اقدامات پیشگیرانه در جهت حفظ محصولات کشاورزی، تمهیدات راهداری و … می باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های ضمن اشاره به اهمیت هشدارهای کشاورزی و لزوم توجه دستگاه‌های ذی‌ربط به این هشدارها گفت: هشدارها و توصیه‌های کشاورزی به چندین روش در اختیار کشاورزان و دستگاه‌های مسوول قرار می‌گیرد و توجه به آن‌ها می‌تواند خسارت‌ها در بخش کشاورزی هنگام فعالیت سامانه‌های بارشی را به حداقل برساند.

سرپرست هواشناسی مازندران در پایان تصریح کرد:  معمولا هفته‌ای دوبار هشدارهای کشاورزی برای کشاورزان استان با جزییات منتشر می‌شود. اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز در این زمینه صورت می‌گیرد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *