دیدار مدیران حوزه راه و شهرسازی مازندران با آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی هواشناسی مازندران، آیت الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران در دیدار با مدیرکل و اعضای شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان اظهار داشت: برای استانی مثل مازندران با چالش‌های موجود و ویژگی‌ها باید سیاستی کلی و کشوری در نظر گرفته شود.
مدیر کل هواشناسی مازندران در این نشست یکی از وظایف ذاتی سازمان هواشناسی جمع آوری داده ها و پارامترهای هواشناسی و صدور انواع پیش بینی های روزانه و هشدارهای هواشناسی با اطلاع رسانی به موقع و دقیق به عموم مردم می باشد، دانست.
رضوی با اشاره به اینکه پوشش ایستگاه‌ها در مناطق بالادست و پایین‌دست استان مازندران مطلوب است، افزود: هواشناسی هم وضعیت دریا و هم وضعیت خشکی را زیر پوشش دارد. وی با بیان اینکه مسائل آب وهوایی از شرایط خاص خود برخوردار است، تصریح کرد: موضوع مهم اینکه ذخیره‌گاه برف در ارتفاعات بوده و در مناطق پایین‌دست نیست که طی سال‌های اخیر کاهش ذخایر برفی ما را نگران‌ کرده است.
رضوی با نگرانی از وضعیت منابع ذخیره آب در استان، اضافه کرد: خیلی از آب‌بندان‌ها به‌ویژه در مناطق غرب استان و مرکزی از بین رفت که این موضوع نگران کننده است.
وی تصریح کرد: در گذشته می‌توانستیم برای تامین نیاز آبی متکی به آب ناشی از ذوب شدن برف‌ها در اواخر بهار و تابستان باشیم ولی اکنون بحث گرمایش و تغییر اقلیم موجب تشدید ذوب برف‌ها شده؛ به‌طوری‌که آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها حتی در فصل بهار نمی‌ماند، چه برسد برای تابستان!!
مدیرکل هواشناسی مازندران بیان داشت: اکثر رودخانه های مازندران فصلی شدند و یکی از مسائل مهم اینکه خشکسالی در مازندران از این پس تداوم خواهد داشت؛ حتی اگر یک سال ترسالی داشته باشیم نمی‌تواند جبران انباشت خشکسالی را داشته باشد و آن هم خسارتش بیشتر از استفاده‌اش است؛ به‌این دلیل که امکان نگهداشت آب را نداریم.
رضوی با اعلام اینکه سیل آمد و رفت اما آسیب‌هایش بیشتر بود، اظهار کرد: تصور همه از مازندران این است که استانی پُرباران بوده ولی برعکس تلفیق جلگه و کوهستان در غرب استان بارش بیشتر را فراهم آورده است ولی در این نقطه از استان زمین کشاورزی نداریم. با وجود بارش‌های اخیر همچنان میانگین پهنه‌ای بارش مازندران در سال زراعی جاری امسال ۲۶ درصد کمتر از شرایط نرمال است.
وی یادآور شد: در مجموع شرایط خوبی در بحث بارش‌ها نداریم وضعیت آبی مازندران مساعد نیست. هرچند که نشانه‌های خشکسالی و تنش آبی در سراسر مازندران دیده می‌شود، اما مناطق شرقی این استان بیشتر از سایر نقاط در معرض تنش آبی قرار دارند. یکی از اقداماتی که در چند سال اخیر برای کاهش تنش‌های آبی در مازندران انجام شد، اعلام ممنوعیت کشت دوم برنج در استان بود که به‌گفته مسئولان، منجر به انجام‌نشدن کشت دوم در هزاران هکتار از شالیزارهای مازندران شد. .
مدیرکل هواشناسی مازندران در بخش دیگری از خود تصریح کرد: برخلاف تصور همه مبنی بر اینکه مازندران استان آلوده‌ای نیست ولی بررسی‌ها نشان داده مازندران با حجم مسافر به استان و تولید برق در نیروگاه نکا با سوخت فسیلی یکی از نقاط آب و هوایی کشور در مبحث آلودگی وضعیت جوی محسوب می‌شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *